Esbo församlingar ger 30 000 i katatsrofhjälp till Ukraina

Kyrkans Utlandshjälp ser till att hjälpen når fram.

En flicka i rosa vinterkläder sitter vid ett bord och leker med en jättestor grön lego-kloss. I bakgrunden ...

Rebeka leker i hjälpcentret på gränsen mellan Ukraina och Ungern 2.3. Hennes familj har flytt från Zaporizjzja nära Krim. Foto: Kyrkans Utlandshjälp.

Gemensamma kyrkofullmäktige inom Esbo kyrkliga samfällighet beslöt på måndagskvällens möte (7.3) att bidra till hjälparbetet för de drabbade i kriget i Ukraina.

Summan är 30 000 euro som genom Kyrkans Utlandshjälp ska distribueras till de hjälpbehövande i form av basförnödenheter.

Kyrkans Utlandshjälp samarbetar med partnerorganisationer på plats i krisområdet. I Ukrainas västra del har nödhjälpen redan kommit i gång; människor får mat och kan hålla sig varma.

Omkring 1,7 miljoner människor har flytt Ukraina. Det är uppskattningen för tillfället. De som har lämnat sina hem har brist på skydd, mat och rent vatten. Kyrkans Utlandshjälp håller ett ständigt vakande öga på hur situationen utvecklas. Det gäller för organisationen att få hjälpen fram till de mest utsatta i Ukraina och dess närområden i Europa.

Hjälp ges också till afghanflyktingar

Gemensamma kyrkofullmäktige beslöt också att ett bidrag på 15 000 euro ges till afghanska flyktingar i Pakistan. Bidraget distribueras genom Finska Missionssällskapet.

Det humanitära läget i Afghanistan och dess närområden har försämrats sedan talibanerna återtog makten i landet.
FNs flyktingorgan UNHCR uppskattar att i grannländerna till Afghanistan finns fler än 2,2 miljoner registrerade afghanska flyktingar och ytterligare miljontals oregistrerade.

Bidraget går den här gången till afghanska flyktingläger i området Peshawar. I det här området bor omkring 800 000 registrerade flyktingar. Det är Peshawars stift som är Finska Missionssällskapets långvariga samarbetspartner som kommer att se till att katastrofhjälpen når fram. Stiftet har bland annat i femton års tid distribuerat humanitär hjälp under katastrofer som jordbävningar och översvämningar.

2022-03-08 13:23:00.0