Frivilligarbetarna är en värdefull tillgång som får det att gå runt, också inom kyrkan och församlingen

kristina sten 750x500.jpg

Kristina Sten (höger) och kyrkoherde Kira Ertman serverar glögg efter Hosianna-högmässan. Foto: Agneta Gestrin

Årligen den 5 december uppmärksammas temat frivilligarbete i samband med FNs internationella volontärdag.

Frivilligarbetarnas, volontärernas insats för ekonomisk och social utveckling är en stöttepelare i samhället. Med hjälp av dem kan verksamhetsformer och hjälpinsatser existera i den utsträckning de gör.

Också inom den evangelisk-lutherska kyrkan och församlingarna i Esbo kyrkliga samfällighet finns otaliga volontärer som ställer upp.

En av dem är Kristina Sten, frivilligarbetare i Esbo svenska församling. Stens frivilliguppdrag är att vara kyrkvärd; hälsa välkommen och dela ut programblad för högmässan, textläsare i högmässan, koka kaffe och servera glögg i jultid.

Det blir ungefär ett uppdrag och en tur att koka kaffe per månad. Sten ansvarar också för uppgifter i Symamsellerna, som är Esbo svenska församlings handarbetsgrupp som jobbar för mission och internationell diakoni.

— Det ligger i hjärta och hjärna, att ta några steg för en medmänniska, att ställa upp för den andra, säger Kristina Sten.

Hjälpte till som barn och sen har det fortsatt

Kristina Sten ser sin barndom som startskottet till sitt engagemang för frivilligarbete. Uppvuxen i en bondefamilj med fem syskon och en sängbunden farmor som familjen vårdade i sitt hem, gav henne många insikter.

— Man jobbade tillsammans. Det hörde till att man hjälpte varandra, säger Sten.

Nästa år, 2023 firar Sten 60 år av frivilligarbete. Besöksvän, sjukhusbesök, vän för synskadade är bara några av de uppdrag som hon har åtagit sig under årtiondenas lopp. För Esbo svenska församling har Sten ställt upp sedan 1995.

— Det är en hel del arbete i det dolda som frivilligarbetarna gör och de gör det konfidentiellt, utan att sprida och berätta det som sägs i förtroende. Församlingen och prästernas handledning finns som stöd i bakgrunden för oss frivilligarbetare, säger Kristina Sten.

Ulrica och Kent Söderström hjälpte bägge till i Hosianna-högmässan 27.12.2022. Foto: Agneta Gestrin

Paret, Ulrica och Kent Söderström är bland de mer nyinkomna i frivilligarbetet i församlingen.

— Det känns meningsfullt, säger Kent Söderström.

— Som ett förtroendeuppdrag, hakar Ulrica Söderström på.

Som slutsats säger bägge att det känns bra att kunna tjäna, tjäna Gud.

Det finns många uppgifter - det är bara att välja vad som passar

Är man nyfiken på att vara frivilligarbetare är det inget man behöver stressa över tycker Kent Söderström. Det finns många olika uppdrag att välja mellan, man hittar säkert något som passar.

Söderströms ställer upp som kyrkvärdar, nattvardsassistent, textläsare och Ulrica sjunger i församlingens kör EsVoces.

Totalt har Esbo svenska församling omkring ett fyrtiotal frivilligarbetare. Ytterligare finns unga vuxna som ställer upp som hjälpledare i konfirmandverksamheten och alla de som sjunger i församlingens körer.

Innan coronaepidemin fanns det fler frivilligarbetare, men Kristina Sten erfar att nu efter epidemin har flera fallit bort och konstaterar att frivilligarbetarna i församlingen inte riktigt vill räcka till.

Intresserad av frivilligarbete i församlingen?

I februari ordnas en infoträff om frivilligarbete inom Esbo svenska församling. En dag för frivilliga hålls fredag 17.2.2023 i Olars kyrka kl. 10-14. Det går också fint att kontakta församlingen innan infoträffen. Här hittas tilläggsinformation och kontakt till frivilligarbete i Esbo svenska församling.Öppna länk i ny flik

2022-12-05 07:00:00.0