Dagklubbsanmälningarna i Esbo församlingar börjar – det finns gott om platser

I Esbo pågår den elektroniska anmälningen till församlingarnas dagklubbar hösten 2021 – våren 2022 i mars. Dagklubbarna för 2–5-åriga barn har varit i gång hela året trots coronaviruset.

Två småbarn som kramas

Foto: Antti Rintala

– Vi vill stöda barnfamiljernas välmående och vardagsliv genom att ge möjlighet till dagklubbsverksamhet. Våra grupper är små och vi har varit noga med hygienen. Under coronatiderna har dagklubbarnas betydelse stärkts. De ger en rytm att följa i familjernas vardag och ger barnen en trygg omgivning och mångsidiga aktiviteter tillsammans med kompisarna, berättar Tiina Hänninen, som är sakkunnig för fostran i Esbo församlingar.

Höstterminen i dagklubbarna börjar i augusti och det finns sammanlagt över 300 lediga platser. Det finns totalt ca 30 dagklubbar i församlingarna i Esbo. Vissa klubbar är gratis, medan andra har en liten avgift. Varje klubb har i regel 8–12 platser och två utbildade barnledare.

Lek, sång, rörelse och pyssel också på svenska

Esbo svenska församling är den enda församlingen som har dagklubbsverksamhet på svenska i olika delar av Esbo. De fyra dagklubbarna finns på Carlberg i Gammelgård, i Esbovikens kyrka, i Olars kyrkas svenska sida och i Esbo domkyrkas församlingsgård. Klubbarna samlas på förmiddagarna 2–4 gånger per vecka.

- Målet är att hjälpa barnen att växa och utvecklas både som personligheter och i grupp och stöda familjerna i den kristna fostran. I dagklubben leker vi, sjunger, rör på oss och pysslar. Vi värnar också om den finlandssvenska kulturen, berättar Helena Aitti-Lindberg, som är sektorschef för barn- och familjeverksamheten i Esbo svenska församling.

Föräldrarna sätter värde på dagklubbarnas småbarnspedagogik

Våren 2020 gjorde Esbo församlingar en enkät, som besvarades av 111 vårdnadshavare till dagklubbsbarn. Föräldrarna ansåg att utvecklingen av de sociala färdigheterna, leken och att göra saker med händerna var viktigast ur barnets synpunkt.

För familjerna var det viktigast att dagklubbarna ger föräldrarna egen tid för att sköta ärenden och vara tillsammans med barnets syskon, och att klubbverksamheten stöder barnets utveckling och ger barnet möjlighet att lära sig nya saker.

– När det äldsta barnet är i dagklubben får jag en ostörd stund tillsammans med minstingen. Klubben ger också en bra rytm åt dagen. Efter klubben har vi ibland gått till parken med andra föräldrar, så vi har fått nya kompisar, berättar en förälder.

Lätt att ta kontakt med ledarna
Föräldrarna uppskattar samarbetet med församlingarnas barnledare. De flesta anser att det är lätt att ta kontakt med ledarna och sätter också värde på att de har en vänlig och lyhörd attityd till barnen och behandlar dem jämlikt.

–Dagklubbarna i församlingarna är en mångsidig småbarnspedagogik, där varje barn behandlas på ett respektfullt och hjärtligt sätt. Det är fint att ledarna tar hänsyn till hela familjen och ger tid för en liten pratstund, säger en annan förälder som svarat på enkätfrågorna.

Här kan du bekanta dig med dagklubben och anmäla ditt barn

Den elektroniska anmälningen pågår 1–31.3.2021.

2021-02-23 15:51:00.0