Coronapandemins inverkan syns i Esbo församlingars bokslut

Esbo församlingars bokslut för 2021 uppvisade ett överskott på 1,8 miljoner euro. Församlingarna hade förberett sig på minskade skatteintäkter, men de sjönk endast något. Sammankomstbegränsningarna på grund av coronapandemin gällde nästan hela fjolåret, vilket försvårade verksamheten och syntes som minskade utgifter. Gemensamma kyrkofullmäktige fastställde bokslutet vid sitt möte den 25 maj.

Sommarens 2021 skriftskolläger kunde hållas.

Sommarens 2021 skriftskolläger kunde hållas, men nästan all annan lägerverksamhet var på paus på grund av begränsningarna. Bild: Sirpa Päivinen

År 2021 inflöt klart mer kyrkoskatteinkomster än väntat, 43,1 miljoner euro. I budgeten hade beloppet uppskattats vara 2,6 miljoner euro mindre, men coronapandemin sänkte slutligen inte skatteintäkterna. Skatteutfallet minskade med cirka 0,2 miljoner euro jämfört med året innan. Även medlemsantalet minskade något jämfört med året innan.

Församlingarna i Esbo fick 5,7 miljoner euro i statlig ersättning. Från och med 2016 upphörde redovisningen av samfundsskatteandelarna till församlingarna och i stället kom finansieringen från statens budgetanslag. Med statsersättningen finansieras församlingarnas lagstadgade uppgifter; begravningsväsendet, folkbokföringsuppgifter samt underhåll av kulturhistoriskt värdefulla byggnader och lösöre.

Församlingarna fick 0,4 miljoner euro mer i verksamhetsintäkter än planerat. Skillnaden beror huvudsakligen på intäkter från försäljning av bostads- och fastighetsaktier. I finansieringsintäkterna realiserar kapitalförvaltarna aktiernas värdestegring.

I driftsekonomiutgifterna förblev 3 miljoner euro oanvända. Den största orsaken till detta var den tydliga minskningen av verksamheten till följd av coronapandemin. Hjälparbetet fortsatte trots pandemin, men en stor del av evenemangen flyttades till webben och en del måste ställas in helt. Sommarens skriftskolläger kunde hållas, men nästan all annan lägerverksamhet var på paus på grund av begränsningarna. I alla huvudtitlar blev anslag oanvända.

Gemensamma kyrkofullmäktige antecknade anvisningen för beredning av budgeten för 2023 för kännedom. Det belopp som ska reserveras för driftsekonomiutgifterna hålls på samma nivå som i år.

2022-05-25 20:32:00.0