Är du nästa förtroendevalda i Esbo svenska församling?

Vill du påverka de svenskspråkiga Esbobornas liv? Vill du förnya kyrkans verksamhet i Esbo? Ställ frimodigt upp, vi skapar framtidens kyrka nu!

valnyhet.jpg

Det behövs församlingsmedlemmar i olika åldrar och med olika tankesätt som vill ställa upp som kandidater. Kandidatnomineringen i församlingsvalet avslutas 15.9.2022.

Kyrkan kanske uppfattas som något bestående och statiskt. En institution som finns där vid dop, konfirmation, vigsel och begravning. Från kyrkligt håll vill man gärna vara en del av församlingsbornas liv också utanför dessa milstolpar i livet, säger Jannika Lassus, vice ordförande för församlingsrådet i Esbo svenska församling.

Jannika Lassus har erfarenhet av att vara med i församlingsverksamhet vid sidan av de större skeendena i en församlingsmedlems liv. I två perioder (åtta år) har hon varit invald i församlingsrådet. Lassus är inte uppställd i valet i november.

Jannika Lassus är redo att ge över vice ordförandeklubban i höstens församlingsval.                Foto: privat ägo

Varför är det viktigt och betydelsfullt att kandidera?

Lassus konstaterar att många Esbobor är medlemmar i kyrkan och de svenskspråkiga är oftast medlemmar av Esbo svenska församling.

Hur är det med Esboborna? Är vi intresserade av vad församlingen gör, vilka de anställda är och var i Esbo som församlingen har verksamhet? är frågor som Lassus ställer och fortsätter:

Om du har intresse för Esbo och församlingen och kyrkan i Esbo, och har lite tid över i din kalender för ett möte varje månad, så hoppas jag att du ställer upp som kandidat!

I församlingsvalet i november väljs det in förtroendevalda till församlingsrådet i Esbo svenska församling. Det väljs också in medlemmar till kyrkofullmäktige som leder Esbo kyrkliga samfällighet. Samfälligheten består av sex församlingar.

Från kyrkligt håll vill man gärna vara en del av församlingsbornas vardag också utanför livets milstolpar.

Vilket avtryck vill du ge som förtroendevald?

Som jag ser det kommer vår församling att behöva mycket nytänkande när det gäller verksamheten och hur de anställda ska se församlingsborna som mer delaktiga i den. Där kan det nya församlingsrådet vara en resurs, säger Jannika Lassus.

Lassus öppnar upp hur det nuvarande församlingsrådet samarbetar med församlingen.

Församlingsrådet i Esbo svenska församling stöttar de anställda och fattar beslut som gäller till exempel församlingens ekonomi, rekryteringar och användningen av utrymmen. Församlingsrådet brukar inte ge synpunkter på innehållet i verksamheten, däremot kan det ta ställning i frågor som berör var verksamheten ska ordnas, säger Lassus.

Esbo svenska församling sträcker sig över hela Esbo stads område: från väst till öst och från norr till söder. Det är ett stort område för både anställda och församlingsbor att röra sig på.

Dessutom fungerar församlingsrådet vid behov som bollplank och kan ge förslag och idéer. Förhoppningsvis ser de anställda församlingsrådet som en diskussionspart också i frågor som berör verksamheten, säger Lassus.

Hurdan verksamhet ska församlingen ha? Deltagare satte tummen upp för familjelägret på Hvittorp 2022. Foto: Esbo svenska församling

Skulle jag passa som förtroendevald?

De förtroendevalda i församlingarna påverkar kyrkans framtid i Finland, i och med att de förtroendevalda i sin tur utser medlemmar till kyrkomötet. Kyrkomötet är det högsta beslutsfattande organet inom den evangelisk-lutherska kyrkan in Finland.

I församlingsvalet kan man ställa upp som kandidat om man är konfirmerad, har fyllt 18 år senast 20.11.2022 och har varit medlem i församlingen senast 15.8.2022. Man kandiderar genom att gå med på en kandidatlista som grundats av en valmansförening.

Jannika Lassus understryker hur betydelsefullt det är att få en så bred representation som möjligt bland kandidaterna till församlingsrådet och till det gemensamma kyrkofullmäktige: människor i olika åldrar, livssituationer och med olika erfarenheter och kunskaper.

Visst är det bra om någon av de förtroendevalda har en uppfattning om ekonomi, juridik och personalfrågor, men det mesta kan man lära sig under arbetets gång, säger Lassus.

Lassus anser att alla behövs.

Tänk på bilden av kyrkan som en kropp där varje kroppsdel har sin uppgift. Det behövs hjärta, hjärna, ögon, öron, händer, fötter osv. Få av oss besitter alla egenskaper utan många olika slags kandidater behövs så att de tillsammans kan göra ett gott jobb, säger Lassus.

Blev du intresserad?

Ställ upp som kandidat genom att kontakta en valmansförening och gå med på deras lista. Det går också att grunda en egen valmansförening om den stöds av minst 10 röstberättigade församlingsmedlemmar.

I församlingsvalet är alla församlingsmedlemmar som är 16 år fyllda röstberättigade. Förhandsröstningen pågår 8–12.11. Valdagen är 20.11.

I nuläget har en valmansförening grundats inom Esbo svenska församling.

Valmansföreningen heter:  För kyrkan i Esbo

Gemensamma mål är:

• jobba för en kristen församling som är öppen för alla.
  • att varje församlingsmedlem ska känna sig trygg och välkommen i församlingens verksamhet.
  • engagera församlingsborna i verksamheten och stödja de anställda.
  • bevara och stärka församlingen och verksamheten på svenska i Esbo.
  • Vår förhoppning är att församlingen och dess medlemmar ska vilja följa Jesus och hans läror om kärleken till nästan.

Om du vill ställa upp som kandidat på denna lista kan du kontakta ombudet Jannika Lassus på e-postadressen fornamn.efternamn@gmail.com eller per telefon 050 358 1146

Aktuellt om församlingsvalet i Esbo kyrkliga samfällighetÖppna länk i ny flik

2022-08-30 10:06:00.0