Esbo församlingar ger ytterligare över 100 000 euro i bistånd till Ukraina

Koulu 21_750x500 (1).jpg

Skola nummer 21 i Tšernihiv förstördes i strider våren 2022. Kriget har slagit hårt mot skolsektorn i Ukraina. Foto: Antti Yrjönen / Kyrkans Utlandshjälp.

Esbo kyrkliga samfällighet, Olarin seurakunta och Esbo svenska församling har i december sammanlagt beviljat 107 000 euro i bistånd till Ukraina.

Det är Kyrkans Utlandshjälp som kommer att ombesörja att biståndsinsatsen når fram. I mars 2022 skickade församlingarna 30 000 euro i katastrofbistånd till Ukraina. Dessutom har församlingarna på många sätt hjälpt ukrainare, både dem som stannat har kvar i sitt hemland såväl som dem som har flytt till Finland undan kriget.

Gemensamma kyrkofullmäktige beslutade den 14 december om ytterligare en biståndsinsats på 90 000 euro. Bakom beslutet låg ett initiativ av kyrkofullmäktig Olli Nuosmaa. Av biståndet betalas 30 000 euro i år och 60 000 euro ingår i budgeten för nästa år. Olarin seurakunta beslöt den 13 december om bistånd på 10 000 euro. Esbo svenska församling beslöt den 7 december om bistånd på 7 000 euro. De nu beviljade understöden är utöver de 80 000 euro som årligen reserveras i Esbo församlingars budget för katastrofhjälp.

Kyrkans Utlandshjälp har stärkt sin närvaro i Ukraina

Kyrkans Utlandshjälp har verkat i Ukraina sedan krigets början. Arbetet inleddes i form av nödhjälp i slutet av februari, då ukrainarna började fly från sina hem på grund av Rysslands anfall. Organisationen delade via sin samarbetspartner ut nödhjälp i form av basförnödenheter för mat och uppvärmning.

Under sommaren utvidgade Kyrkans Utlandshjälp sina verksamhet till norra Ukraina, där man särskilt fokuserar på att trygga barns och ungas liv och skolgång. Organisationen utbildar bl.a. lärare och utrustar bombskydd för undervisningssyfte. Kyrkans Utlandshjälp har öppnat eget kontor i Kiev med 14 anställda. Biståndsarbetet i området kommer att fortsätta i flera år.

Församlingarnas övriga stöd till ukrainarna

Utöver direkta bistånd har församlingarna ordnat bössinsamlingar och stödevenemang. Här har man bland annat samlat in förnödenheter, ordnat läger och utfärder samt bjudit på avgiftsfria måltider. Största delen av hjälpen görs i samarbete med andra aktörer. Förnödenheter samlas fortfarande in i Olars kyrka, därifrån förmedlas de till Ukraine Aid-punkten i köpcentret Lippulaiva.

En stor del av de ukrainska flyktingarna är mödrar och barn. Därför anställde Esbo församlingar i juni, ekonomen och krigsflyktingen Kseniaa Shepitko, för att ordna barnverksamhet på barnens eget modersmål. Shepitko har ordnat klubbar för barn på Nihtisilta förläggning i Knektbro och i Olars församlings Chapple-lokal i köpcentret Iso Omena. Arbetet med barnen och deras vårdnadshavare fortsätter åtminstone fram till juni nästa år.

I november ordnade församlingarna i Esbo tillsammans med Finnish EcoCoaching Academy integrationskursen ”Suomalainen työelämä ja kulttuurierot” fritt översatt; finländskt arbetsliv och kulturskillnader, för ukrainare bosatta i Esbo. Motsvarande planeras även för nästa år.

I kyrkorna och vid andra tillställningar har man bett och fortsätter att be för fred.

2022-12-15 13:35:00.0