Esbo församlingars verksamhet reduceras inte trots det ekonomiska trycket

Unga sitter inomhus och umgås, en flicka sitter vid ett piano och tittar på sin mobil.

Ungdomsverksamheten är stark i Esbo församlingar och framöver satsas det ännu mer på de unga. Foto: Camilla Dannholm

Gemensamma kyrkofullmäktige i Esbo församlingar godkände onsdagen den 14.12 budgeten för år 2023 och verksamhets- och ekonomiplanen för de tre följande åren.

Esbo församlingar har en stabil ekonomi. Man har strävat efter att förutse risker genom att bland annat fästa uppmärksamhet vid antalet fastigheter.

Budgeten grundar sig på en kyrkoskatt på en procent. Skattesatsen hör till de lägsta i den evangelisk-lutherska kyrkans församlingar. Nästa år beräknas kyrkoskatten inbringa 42 miljoner euro och den statliga finansieringen utgör 5,8 miljoner euro. Uppskattningen om skatteintäkternas storlek har justerats en aning uppåt jämfört med uppskattningen för i år.

För driftsutgifter har 45,9 miljoner euro reserverats, vilket är något mer än för innevarande år. De stigande kostnaderna för energi och övriga prishöjningar kan dock skapa ett högre tryck på utgifterna.

— Det är ganska sannolikt att driftsekonomins utgifter kommer att öka betydligt under år 2023 i och med inflationsutvecklingen. Vi har dock medvetet tagit den riktlinjen att inte åtstrama församlingarnas möjligheter till verksamhet. Vi vill att församlingarnas stöd till Esboborna bevaras, säger förvaltningsdirektör Risto Hämäläinen.

Syftet med Esbo församlingars verksamhet är att kalla människor till gemenskap med Gud och uppmuntra dem till att bry sig om sin nästa och om skapelsen. Den här uppgiften utförs av fem finskspråkiga och en svenskspråkig församling samt av samfällighetens ämbetsverk som tillhandahåller gemensamma tjänster och stödtjänster.

Nästa år används enbart för församlingsverksamhet 27,3 miljoner euro, vilket omfattar församlingarnas verksamhet, det gemensamma församlingsarbetet, den internationella verksamheten och kommunikation.

Församlingarna har planerat verksamheten för år 2023, samtidigt som slutförandet av den nya strategin. Den nya strategin syns till exempel i att församlingarna möter millenniegenerationens Esbobor genom att bland annat satsa på webbarbete, kommunikation och nya sorters experiment i det andliga livet. Församlingsråden godkänner noggrannare verksamhetsplaner för församlingarnas omfattande verksamhet.

Bistånd och mission

För internationell hjälp och mission har 1,7 miljoner euro reserverats för nästa år. Anslaget är 4,1% av den uppskattade skatteintäkten. Eftersom skatteintäkterna beräknas bli något större än tidigare stiger också denna summa med ca 20 000 euro. Det ofördelade anslaget för internationellt ansvar är cirka 20 000 euro högre än året innan. Katastrofbiståndet uppgår till 80 000 euro. Dessutom har ytterligare 60 000 euro lagts till budgeten för bistånd till Ukraina.

Fastigheter och renoveringar

För nästa år har 3,2 miljoner euro reserverats för investeringar, vilket främst är för projekt på kurscenter och Klockarmalmens begravningsplats. Det största projektet nästa år är renoveringen av Vällskog gård.

Kostnaderna för fastighetsväsendet har stigit under de senaste åren och fastigheterna har en omfattande reparationsskuld. Enligt renoveringsplanen är investeringsbehoven närmare 100 miljoner under åren 2025–2031. Därför måste antalet fastigheter reduceras under de kommande åren

Thu Dec 15 13:50:00 EET 2022