Fler av Esbos kyrkorum är nu öppna för regnbågsvigsel - besvär förkastades i domstol

Förvaltningsdomstolen har förkastat de besvär som inkom gällande att kyrkorummen öppnas för vigsel av samkönade i de finska församlingarna Espoon tuomiokirkkoseurakunta och Tapiolan seurakunta.

Vita blommor i förgrunden och i bakgrunden syns grått tegel och altaret med korset i svart i Hagalunds kyrka.

Regnbågspar kan vigas till exempel i kyrksalen i Hagalunds kyrka. Foto: Agneta Gestrin

Förvaltningsdomstolen har förkastat de besvär som gällde församlingsrådens beslut att öppna upp kyrkorummen för vigsel av samkönade i Espoon tuomiokirkkoseurakunta respektive Tapiolan seurakunta.

Förvaltningsdomstolen konstaterar att församlingsråden har varit i sin fulla rätt att fatta beslut i frågan. Församlingsrådens beslut gäller hur utrymmen används, inte kyrkans uppfattning om äktenskap. Beslut om det sistnämnda fattas av kyrkomötet.

Församlingsråden i Esbo församlingar, med undantag för Espoonlahden seurakunta har beslutat att regnbågspräster kan boka utrymmen för vigslar och välsignelse. Alla kyrkorum och -utrymmen i Esbo svenska församling, Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Olarin seurakunta, Leppävaaran seurakunta och Tapiolan seurakunta står till förfogande för regnbågspar. Esbo församlingars bokningstjänster står till tjänst med bokning av utrymme.

2023-04-20 07:12:00.0