Pepparkakor för två - dela julglädjen

Församlingsanställda delade ut hjärtformade pepparkakor till förbipasserande i morgonrusningen.

En äldre kvinna i mörker som tar emot en påse pepparkakor och den andra bilden visar två glada kvinnor på e...

Foto: Arto Vallivirta, Taina Sandberg

Kanske du fick en påse pepparkakor i din hand på morgonen den sista november? Församlingsanställda och frivilliga var ute i morgonrusningen och delade ut pepparkakor till förbipasserande.

Pepparkakorna som i år hade formen av ett hjärta delades ut förpackade två i varje påse. Med tanken att mottagaren kan dela pepparkaks- och julglädjen med någon.

I Esbo delades 23 000 pepparkakor eller 11 500 påsar. En del av påsarna delas ut av sjukhuspräster och de som jobbar i nätverk för funktionsnedsatta i ett senare skede närmare jul.

Foto: Mirja Aukee

De flesta som får en påse i sin hand blir överraskade, trots att huvudstadsregionens evangelisk-lutherska församlingar har upprätthållit traditionen i flera års tid.

— Mötena blir korta, när morgonmänniskorna har bråttom till sina sysslor. De är vänliga och artiga och en del blir märkbart glada. Barnen vill ha av påsarna. En flicka stod bakom min rygg och väntade på att jag skulle lägga märke till henne, när jag delade ut till vuxna. Många av dem som tackade nej till en påse avböjde vänligt, tog ögonkontakt och log, berättar en frivillig.

Samma frivilliga skulle senare på kvällen dela ut pepparkakor och varm glögg vid mataffären i Kilo.

Totalt delades pepparkakor ut på ett tjugotal ställen med önskan om en fridfull jul. Ett tips inför kommande år om du vill få en påse med pepparkakor är att de vanligaste utdelningsställena är busshållplatser, tåg- och metrostationer.

2023-12-01 08:36:00.0