Esbo domkyrkas klockor tystnar på grund av reparation

Underhåll i januari påverkar gudstjänstlivet och förrättningar i domkyrkan.

Esbo domkyrkas rödmålade klockstapel i vinterlandskap och sol.

Foto: Agneta Gestrin

I januari görs ett antal underhållsarbeten i Esbo domkyrka.

Från och med 9 januari repareras kyrkklockorna i klockstapeln och det innebär att det inte kan ringas i kyrkklockorna. Reparationen beräknas ta cirka en månad.

Under ett par veckors tid görs underhållsarbete av golvytan i domkyrkan. Därför flyttar till exempel Esbo svenska församlings högmässor ett stenkast från domkyrkan till församlingsgården, Kyrkstranden 2.

Kommande högmässor med kyrkkaffe i Esbo svenska församling sö 14.1 och sö 21.1 kl. 12.15.

Tidens tand har slitit på 1700-tals virket

Upphängningskonstruktionerna av Esbo domkyrkas tre klockor i klockstapeln förnyas. Bärstockarna har murknat på grund av det lagerfett som har läckt ut på stockarna under årens lopp samt av den kontinuerliga fuktbelastningen i utomhusluften.

Även klockornas gamla träaxlar måste förnyas på grund av rötskador. Den nuvarande konstruktionen har hållit sedan 1700-talet. Nu letar man efter motsvarande timmermaterial som ska hålla återigen i hundratals år. Museiverket är medvetet om reparationerna.

Samtidigt byts också klockornas kläppar ut till en lämpligare storlek. Enligt reparatören är klockorna i sig nästan eviga, när kläpparna och fastsättningssätten är korrekta.

Kyrkklockornas ringningar styrs av ett elektroniskt system, vars installation också ses över i samband med underhållsarbetet.

Själaringning i Södrik kapell.

Under reparationerna går det inte att ringa i domkyrkans klockor vid tillställningar, mässor, bröllop, dop och begravningar. Själaringningen som rings klockan fyra på måndagseftermiddagarna rings under reparationstiden i Södrik kapell.

Klockstapeln i Esbo domkyrka har tre klockor. Den stora klockan väger cirka 720 kilo, mellanklockan 155 kilo och den lilla klockan 85 kilo. Klockornas vikter anges enligt den gjutna klockan. Vikten innehåller inte klockans kläpp, som utgör cirka tre procent av klockans vikt. Även spelmaskineriet och fästanordningarna lägger vikt på konstruktionen. Till exempel väger den stora klockan cirka 1 150 kilo med axeln och kläppen. Även klockringningssättet påverkar belastningen på konstruktionerna. Domkyrkans klockor har både klaff- och gungmekanism.

2024-01-09 11:04:00.0