Kyrkan i Esbo bjuder in till att dela hopp

Hoppet är i år påskens tema i församlingarna i Esbo. Under coronapandemiåret har de flesta upplevt hopplöshet. Hur ska det gå? Vad kan jag lita på i osäkra tider? Budskapet ”Här bor hoppet” på gatorna i Esbo berättar om att det alltid finns hopp, också mitt i osäkra situationer.

Ung kvinna på en gräsmatta med en fotboll och en baby.

Berättelserna om hopp finns i gatubilden i Esbo både före och efter påsken, 29.3–11.4. Tre olika bilder som beskriver hoppet i vardagen finns vid gator och vägar, i köpcentren, på metrostationerna och i bussarna, Fotografen Katja Tähjä dokumenterade i februari 2021 fem esbobors vardag på de platser och i sådana situationer som ger dem hopp.

En av dem, fotbollsspelaren Sanna Ylianttila, 29, upplever att hoppet fins mitt i vardagen, då hon sätter utekläder på sin lilla pojke och hela familjen kan gå ut och röra på sig.

"För mig är hoppet någonting som hjälper mig över speciellt de svagaste och tyngsta stunderna, Min lilla pojke och fotbollen ger hopp i mitt liv. Motionen har alltid varit ett andningshål.”

Behovet av hopp och samtalsstöd har märkts i diakonin

Diakonen Liisa Pohjonen i Espoonlahden seurakunta har i sitt arbete märkt att det just nu finns ett stort behov av hopp. ”Året som gått har visat att hoppet minskat. Ännu för ett år sedan, på våren, orkade folk kämpa och tro på att det snart blir lättare. Nu börjar tröttheten och hopplösheten synas.”

”Hopplösheten har mycket att göra med ensamhet och känslan av att vara instängd mellan fyra väggar. Människorna har en djup längtan efter medmänsklig närvaro och gemensam sysselsättning.”

Liisa Pohjonen upplever att församlingarna har mycket att ge för att förmedla hopp.

”Den konkreta hjälpen består av samtalsstöd och närvaro. Man kan ta kontakt med oss som jobbar i församlingen vid både små och stora bekymmer. Vi har träffats på promenader och i kyrkan med säkerhetsavstånd. Människorna har varit tacksamma över att det finns en plats där man har möjlighet att samtala. Vi har inga färdiga svar, men tillsammans är det lättare att klara av osäkerheten”.

Berättelser om hopp på sociala medier

Esbo församlingars kampanj ”Här bor hoppet” inbjuder till att dela hopp. Du kan dela med dig av din egen berättelse om det som ger dig hopp i vardagen på sociala medier med hasthtagen #HärBorHoppet och #TäälläAsuuToivo. På församlingarnas webbplats finns videor där de esbobor som fotograferats för kampanjen delar med sig av sina berättelser om hopp.

Hoppet bor här, bland oss människor, mitt i livet. Hoppet ger oss frid, lugn och framtidstro”, säger kyrkoherde Kira Ertman i Esbo svenska församling.

Kalervo Salo, kyrkoherde i Leppävaaran seurakunta, ser hoppet som en central del av den kristna tron. "Det hopp som kristendomen för in bland ondskan och svårigheterna, är att det goda alltid till slut segrar. Det är det löfte Bibeln ger oss.”

Diakon Liisa Pohjonen är på samma linje: ”Det viktigaste som vi kan göra i den här situationen är att påminna om att vi inte är ensamma. Gud ser och hör oss i alla situationer och tar hand om oss. Hoppet är tilliten till att en dag kommer det att bli bättre

Esbo församlingar stöder och hjälper också under påskhelgen. Man kan ringa jourhavande präst varje dag kl. 9–21. Det går också bra att beställa samtalstid till andra församlingsanställda.  TukiChatti har jour på espoonseurakunnat.fi vardagar kl. 15–18. Kyrkans samtalstjänst på svenska står också till tjänst: https://evl.fi/kyrkanssamtalstjanst

2021-03-26 11:52:00.0