Covidintyg tas i bruk vid de vackraste julsångerna

Det försämrade smittläget i coronaepidemin påverkar jultidens musikevenemang och högmässor.

Tre tecknade personer står intill varandra och sjunger.

Smittläget har försämrats i huvudstadsregionen och Nyland. Därför följer församlingarna i Esbo under tiden 4- 31.12.2021 myndigheternas uppdaterade corona-ansvisningar som innebär följande för verksamheten fram till nyår.

En tredjedel av sittplatserna i bruk

Vid högmässor, gudstjänster och kyrkliga förrättningar kommer endast en tredjedel av sittplatserna i lokalen att vara i bruk.

Hur många ryms med?

Här kan du se det högsta tillåtna personantalet i församlingens lokaler.

Covidintyg vid konserter och allsång

De vackraste julsångerna sjungs, men ett covidintyg bör uppvisas av alla deltagare som är 16 år och äldre. Intyget kontrolleras vid dörren.

Samma krav på covidintyg gäller också för konsertbesökare. Covidintyg krävs då antalet deltagare överskrider 20 personer i utrymmet.

I lägerverksamhet krävs covidintyg av alla 16 år fyllda.

I körverksamhet, samlingar mm. krävs covidintyg när antalet deltagare överstiger 20.

Det är fortsättningsvis möjligt att hålla hemdop och minnesstunder. Huvudstadsregionens coronaarbetsgrupp rekommenderar att coronaanvisningar också följs vid privata tillställningar. Det innebär att max. 20 kan närvara vid hemdop.

På Esbo svenska församlings hemsida uppdaterar vi information om myndigheternas anvisningar och hur de påverkar evenemang och förrättningar av olika slag.

Vi rekommenderar starkt att ansiktsskydd och munskydd används vid församlingarnas evenemang inomhus. Vänligen ta med eget munskydd. Rekommendationen om munskydd gäller alla som fyllt 12 år.

Alla deltagare har möjlighet att desinficera sina händer genast vid ankomsten. Stanna hemma om du känner dig sjuk eller har luftvägssymtom.

På det här sättet bryr vi oss om och skyddar varandra och speciellt dem som hör till riskgrupperna.

2021-12-03 15:59:00.0