Hat eller kärlek? Församlingarnas julkalender väckte starka känslor hos sina mottagare

Över 350 församlingsbor delade med sig vad de tyckte om kalendern.

Teckning med hus och lekplats i stadsmiljö och en grön gran.

Årgång 2022 av församlingarnas julkalender (beskuren) Foto: Agneta Gestrin

Församlingarnas jul- eller adventskalender 2021 i pappersform lämnade inte sina mottagare oberörda. Den respons som har kommit in via nätet från Helsingfors, Esbo och Vanda kyrkliga samfälligheter vittnar om att de som fick kalendern i sin hand antingen älskade den eller snarast avskydde den. Cirka 360 gav respons om julkalendern – tack till alla er!

Majoriteten av responsen var positiv

Omkring tvåhundra hade enbart gott att säga om julkalendern. Omkring nittio kritiserade kalendern, medan omkring femtio framförde både positiva och negativa kommentarer.

Överlag kom de kritiska rösterna genast i början av december, medan den positiva responsen växte ju närmare jul det led.

Polarisering och beskrivande adjektiv

Julakalendern, den sjätte i ordningen, fick det här året extra tack för att den närmade sig människor på ett språk och med ett grepp som en mindre aktiv församlingsmedlem eller en icke hörande till kyrkan kunde ta till sig.

Adjektiv som dök upp i responsen var:  Vacker, glädjande, insiktsfull, kvick, humoristisk, barmhärtig i vardagen, tröstande, tankeväckande. Bildsättningen omnämndes som fräsch och detaljrik.

Kalenderns kvalitet fick en del kritik.  Användarna ansåg att luckorna var svåra att öppna och i öppningsskedet revs de lätt sönder.

Kritik mot direkt innehåll kom främst av dem som önskade sig en mer traditionell kyrklig text och traditionellt kyrkligt bildinnehåll.

Adjektiv som dök upp i den negativa responsen var: ful, icke-kristlig, naiv, icke-julaktig, hånfull, rörig. En del ansåg tonen och humorn vara opassande. I den här responsen kunde skönjas besvikelse över kyrkan också i andra sammanhang.

I väntan på nästa jul och en ny adventskalender

Församlingarnas jul- eller adventskalender har blivit en tradition som många väntar på och tillbringar en stund kring dagligen.

Responsen visar att mottagandet inte blev ljummet 2021, utan kalendern väckte starka känslor. Därför kommer troligtvis den här upplagan att stanna i folks minne. Kalendern fyllde en funktion av gemenskap: luckorna delades på videodistansmöten, på äldreboenden, på sociala plattformar. Den förde människor samman.

Församlingarna lyckades också i sin målsättning att särskilt tilltala människor i åldern 20–40 år i urbana miljöer, olika åldersgrupper och kön. Det blev en kalender för vuxna som också tilltalade barnfamiljer.

Responsen överlag visar att arbetet med församlingarnas julkalender får fortsättning. Upplagan är cirka 400 000 exemplar (finska) och 29 000 (svenska).

Julkalendern 2021 gjordes av: Pauliina Skarr, illustration, Karoliina Pentikäinen, finsk text, Jan-Erik Andelin, svensk text, Hans Krause, engelsk text. Den utgavs också i liten upplaga på ryska och kinesiska.

2022-01-22 08:00:00.0